FoRS se zapojil do mezinárodního projektu „GEAR UP! – (Global citizenship Education Actions to strengthen youth engagement through local support to LAs and CSOs, to accelerate Progress towards sustainable development)“ , který je podpořen z programu Evropské komise DEAR (Developement Education and Awareness raising).
Zaměřuje se na rozvoj vzdělávání v oblasti globálního občanství a posílení postavení mládeže v oblasti udržitelného rozvoje. Mobilizací místních aktérů, podporou spolupráce a realizací vybraných iniciativ se projekt GEAR UP! zaměří na aktivity usilující o inkluzivnější a udržitelnější budoucnost.
Kromě finanční podpory ve formě subgrantů patří mezi další aktivity i semináře, konference, kampaně, školení a podpora pro realizaci aktivit globálního vzdělávání a efektivního zapojení mládeže, které se zaměří na posílení dovedností a kompetencí organizací občanské společnosti.
Please find English summary below
Vzhledem k propojené a vzájemně závislé povaze našeho světa není globální „někde za hranicemi naší země“. Naše spojení s lidmi a místy na všech kontinentech znamená, že globální je součástí našeho každodenního života a stává se lokálním:
Spolu se společenskými, ekonomickými, technologickými a dalšími proměnami současného světa je jasné, že ke změnám musí docházet také ve vzdělávání a výchově mladých lidí, aby dokázali obstát v nových Podmínkách. Současný dynamicky se měnící svět více než kdy dříve klade na lidi nároky zorientovat se v něm, porozumět procesům, které ovlivňují životy nás všech a umět o něj pečovat.
K tomu nestačí pouze odborné znalosti. Lidé si potřebují na základě poznatků o světě a jeho výzvách utvářet vlastní hodnoty a postoje ke globálním otázkám, zvážit svůj vlastní díl odpovědnosti a své možnosti podílet se na změnách.
To jim může pomoci spokojeně a svobodně žít, ovlivňovat situaci ve svém okolí i ve světě, čelit výzvám dnešní doby a podílet se na utváření budoucnosti.
Globální vzdělávání (GV) je prostředkem k osvojení si výše zmíněných kompetencí. Je významnou a mezinárodně uznávanou součástí úsilí o udržitelný rozvoj ve všech zemích světa. Jedním z hlavních východisek GV jsou globální Cíle udržitelného rozvoje (Sustainable Development Goals – SDGs), celosvětový závazek do roku 2030, který přijaly členské země OSN v roce 2015. Oporu má GV i v dokumentech dalších mezinárodních organizací jako jsou OECD, Rada Evropy, EU.
Aktuální trendy představuje vzdělávání ke globálnímu občanství (Global Citizenship Education), které je také strategickou oblastí vzdělávacího programu UNESCO a má za cíl: „ …podpořit učící se všech věkových skupin v převzetí aktivní role, a to jak na místní, tak na globální úrovni, při utváření mírumilovnějších, tolerantních, inkluzivních a bezpečných společností“.
Globální vzdělávání je úzce provázáno a doplňuje se zejména s environmentálním a občanským vzděláváním. Pro všechny tyto oblasti vzdělávání je za společný rámec považováno vzdělávání k udržitelnému rozvoji. To, čím se vyznačuje a na čem staví právě globální vzdělávání, vystihují základní principy:
K závazku péče o globalizovaný svět a přijetí odpovědnosti za jeho stav se hlásí i naše země. Důležitým příspěvkem je zahraniční rozvojová spolupráce České republiky, jejíž neodmyslitelnou součástí je vedle aktivit v partnerských zemích i globální vzdělávání a osvěta.
GV se v České republice zakotvilo před více než 15 lety a systematicky se rozvíjí. Jednotný rámec umožnila nastavit Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011–2015 (později aktualizovaná i na období 2016–2017), která zároveň odstartovala i užší spolupráci organizací, institucí a škol. Navazující Strategie globálního rozvojového vzdělávání a osvěty o globálních souvislostech je zpracovaná pro období 2018–2030.
Strategie GV se opírá o existující národní strategické dokumenty a souzní s jejich cíli. Klíčovou roli v realizaci globálního vzdělávání hrají od samého počátku MZV a MŠMT.
Ministerstvo zahraničních věcí je především odborným garantem globálních a rozvojových témat a přes Českou rozvojovou agenturu (ČRA) finančně podporuje projekty GV prostřednictvím dotačních titulů a donedávna i formou programu podpory trojstranných projektů.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a jím přímo řízené organizace jsou odpovědné za zajištění kvalitního začleňování a rozvoje GRV ve formálním i neformálním vzdělávání, a to od úrovně raného vzdělávání až po celoživotní učení.
ZDROJ: Publikace FoRS (2019), Globální rozvojové vzdělávání: Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě.
Ministerstvo zahraničních věcí ČR, které je hlavním koordinátorem zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci do zahraničí, dlouhodobě financuje aktivity nevládního sektoru v oblasti globálního vzdělávání. Počet vzdělávacích aktivit zaměřených na rozvojovou a globální problematiku ze strany nevládních organizací, vysokých škol, ale i jednotlivých učitelů na všech typech škol za poslední roky výrazně narostl. Ve strategiích vzniklých v posledních letech pro oblast vzdělávání je však tato problematika pojednána jen okrajově.
Na základě zkušenosti jiných vyspělých dárcovských zemí, doporučení mezinárodních organizací a po dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR proto Odbor rozvojové spolupráce a humanitární pomoci MZV ČR inicioval vznik této Národní strategie globálního vzdělávání, která sleduje dva hlavní záměry – v koncepční části A vymezit a definovat cíle, témata a principy globálního vzdělávání a v části B nastínit strategická opatření na následující dva roky.
Mezi hlavní cíle předkládané strategie globálního vzdělávání, připravené pracovní skupinou složenou z odborníků ze státní správy, pedagogických institucí, vysokých škol a nevládního sektoru, patří:
Národní strategii GV pro roky 2018 – 2030 si můžete přečíst níže, případně stáhnout jako PDF zde.
Webová stránka Globální vzdělávání představuje české organizace zabývající se GV, uvádí příklady dobré praxe a možnosti zapojení. Na webu najdete i kalendář s aktuálními semináři, konferencemi a dalšími akcemi. Učitelé jistě ocení seznam 60 vzdělávacích materiálů pro učitele, které již byly v České republice vydány. Mnoho z nich zde naleznete volně ke stažení.
V říjnu 2024 proběhne v Česku již jedenáctý ročník Týdnů globálního vzdělávání.
Protože se jedná o celoevropskou akci, po několik dní se v mnoha evropských městech budou konat diskuze, přednášky a setkání. Jejich účastníci mají možnost proniknout hlouběji do problematiky rozvoje, environmentalistiky a migrace, a v neposlední řadě také diskutovat o tom, jak tyto informace zpřístupnit mladé generaci a veřejnosti.
Již od roku 1999 pořádá Týden globálního vzdělávání organizace North-South Centre pod záštitou Rady Evropy. Cílem této události je již tradičně posílit povědomí o samotném konceptu GRV a spojit všechny, kteří se snaží ve vzdělání prosazovat témata věnující se rovnosti, spravedlnosti a udržitelnosti. Týden GV je jedinečnou platformu pro setkávání všech, jejichž posláním je předávání moudrosti dalším generacím. Na formálních i neformálních událostech se potkávají učitelé, lektoři, neziskové a vzdělávací instituce, a společně diskutují o možnostech efektivního a účinného vzdělávání. Sdílejí mezi sebou postupy a metody, jak zpřístupnit globální otázky a výzvy nastupující generaci a přispět tak k jejich řešení. Každý ročník Týdne GV se věnuje konkrétnímu tématu, jehož význam se dotýká nás všech. U každého tématu je kladen důraz na porozumění kontextu v globálním měřítku a na naší roli v něm. Na roli občanů Země, jejichž činy by měly být vždy v souladu se zájmy naší planety a jejích obyvatel. Podrobnosti o letošním ročníku naleznete zde.
Žijeme ve světě, jemuž je čím dál těžší porozumět. Každý den, každou minutu se svět mění, a tyto změny je stále obtížnější postřehnout. Oproti dobám minulým je také svět čím dál více propojený, a mnohé skutečnosti mají globální dopad. To, co mohlo být v minulosti záležitostí pouze lokální a vzdálenou, má najednou potenciál ovlivnit nás i celý svět. Díky novým technologiím jako internet či globální média nám tyto informace zdánlivě leží u nohou. Jak se v nich ale zorientovat? Jak rozlišit co je důležité, či dokonce co je pravda a co pouze fikce? Právě to je úkolem globálního vzdělávání – pomoci mladé generaci zorientovat se v nepřeberném množství informací a naučit se s nimi pracovat. Naučit se respektu k rozdílnosti a poznat důležitost těchto rozdílů.
Kontakt
České fórum pro rozvojovou spolupráci
Vladislavova 1460/12, 110 00 Praha 1
IČ: 71010114
DIČ: CZ71010114 (nejsme plátci DPH)
Bankovní spojení
číslo účtu: 181618095/0300
ČSOB; Anglická 20, 120 00 Praha 2
FoRS – České fórum pro rozvojovou spolupráci
je platformou českých nevládních neziskových organizací (NNO) a dalších neziskových subjektů, které se zabývají humanitární pomocí, rozvojovou spoluprací, globálním vzděláváním a informováním o těchto tématech.
Organizace ve FoRS sdílejí společný zájem prosazovat vyšší relevanci a efektivnost české i mezinárodní zahraniční rozvojové spolupráce a zvyšovat její pozitivní dopady pro obyvatele rozvojových a transformujících se zemí.
Hlavním úkolem FoRS je zastupování společných zájmů členů a posilování spolupráce a vztahů mezi státními institucemi v ČR i EU a nevládními organizacemi na poli rozvojové spolupráce.
© České fórum pro rozvojovou spolupráci 2022 | administrace